De rol van de makelaar verandert

Vroeger “zat” de makelaar op de informatie. U moest naar hem/haar toe om erachter te komen wat er te koop was en voor hoeveel. U kon gewoonweg niet om hem/haar heen. Toen kwam het internet en kreeg iedere makelaar zijn/haar eigen website met daarop zijn/haar eigen aanbod. De potentiële koper moest de websites van alle makelaars langs om een beeld te krijgen van de markt.

Vervolgens werd het aanbod op de websites van de NVM makelaars gebundeld in Funda. Waarom? Dan hoefde de makelaar zich minder bezig te houden met het “voortraject” waardoor hij/zij zich kon concentreren op het zaken doen. Met als resultaat: meer omzet.

Langzaam maar zeker kregen ook andere partijen toegang tot Funda. Ook partijen die alles zonder makelaar wilden doen. En weer slonk de rol van de makelaar. Wist u dat er het afgelopen jaar al circa 3.000 transacties hebben plaatsgevonden via Makelaarsland en dat zij het grootste makelaarskantoor van Nederland zijn?

De volgende stap is dat de consumenten elkaar informeren en de makelaar alleen maar inschakelen als zij dit nodig vinden en om gebruik te maken van zijn specialistische kennis. Met moderne marketingtools is het mogelijk om veel mensen in korte tijd te bereiken. U hoeft niet meer te wachten tot u geforceerd wordt om een woning die op dat moment in de verkoop komt, te kopen.

Het is mogelijk om al in een vroeg stadium af te tasten of er in uw favoriete wijk mensen zijn die overwegen om hun huis te verkopen. In deze tijd is men bereid om veel informatie met anderen te delen. Ook dat men verhuisplannen heeft. Met MODUVAST wordt u in contact gebracht met potentiële verkopers in de wijk waar u wil gaan wonen en met mensen zijn die mogelijk in uw huidige huis geïnteresseerd zijn.